Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem w Polsce rowerzyści nie mają obowiązku jazdy w kaskach.
Problem obowiązku jazdy w kasku dla rowerzystów Co jakiś czas w mediach przetaczają się dyskusje na temat zasadności wprowadzenia obowiązkowej jazdy w kasku. Zazwyczaj jest to motywowane troską o bezpieczeństwo użytkowników jednośladów.
Wszystkie organizacje skupiające rowerzystów (działają w sieci Miasta Dla Rowerów) jednoznacznie wypowiadają się w tej kwestii i są przeciwko wprowadzaniu obowiązkowych kasków dla rowerzystów. Także wielu specjalistów od ruchu rowerowego przychyla się do tej opinii argumentując, że wbrew pozorom obowiązek noszenia kasku rowerowego wcale bezpieczeństwa nie poprawi, a czasami paradoksalnie je zmniejszy!
Europejska Federacja Cyklistów (ECF) także stanowczo sprzeciwia się wprowadzaniu takich przepisów.
Zaakcentujmy jednak wyraźnie, że cały czas mówimy o jeździe rekreacyjnej na rowerze, a nie wyczynowej. W przypadku zawodów, wyczynowej jazdy, czy też ekstremalnych odmian kolarstwa (zjazd - Downhill, Freeride, Trial) kaski powinny być stosowane.
Kaski dla rowerzystów nie zwiększają ich bezpieczeństwa - paradoks Podstawowym argumentem wszystkich zwolenników obowiązkowych kasków dla rowerzystów jest stwierdzenie "- przecież to oczywiste, że kask skutecznie chroni głowę przed uszkodzeniem - więc zwiększa bezpieczeństwo rowerzysty". Kontrargumentem są statystyki:
W USA 40% rowerzystów jeździ w kaskach. Ginie tam powyżej 110 rowerzystów na jeden miliard kilometrów W Holandii 0,1 % rowerzystów jeździ w kaskach. Ginie tam poniżej 20 rowerzystów na jeden miliard kilometrów Czemu tak się dzieje? Być może odpowiedzią na to pytanie są wyniki badań przeprowadzonych w 2006 roku przez dr Iana Walkera z Uniwersytetu w Bath (Wielka Brytania), który wykazał, że rowerzyści, którzy jeżdżą w kaskach, są częściej ofiarami kolizji drogowych.
Na podstawie badań 2500 sytuacji w których rowerzysta był omijany przez samochód okazało sięł, że kierowcy samochodów mijają rowerzystów w kaskach o 8,5 cm bliżej niż rowerzystów nie posiadających tego zabezpieczenia. Prawdopodobnie rowerzysta w kasku jest postrzegany jako lepiej zabezpieczony w trakcie kolizji, stąd reszta użytkowników pozwala sobie na zmniejszenie marginesu bezpieczeństwa. Tak na prawdę kask daje tylko iluzoryczne poczucie bezpieczeństwa - zarówno rowerzyście, jak i kierowcom innych pojazdów.
Obowiązkowe kaski dla rowerzystów w innych krajach Obowiązek jazdy w kasku dla rowerzystów wprowadzono w latach 90. w Australii i Nowej Zelandii. Istnieje on także w niektórych stanach USA i Kanady oraz na Malcie. Na dzień dzisiejszy są to jedyne kraje na całym świecie z takim przepisem.
Wprowadzenie obowiązkowych kasków rowerowych w tych krajach poskutkowało spadkiem liczby rowerzystów dochodzącym do 48% (dorośli) oraz 44% (dzieci) w niektórych stanach (badania przeprowadzone przez dr Dorothy Robinson i opublikowane przez British Medical Journal w 2006). W swojej pracy uczona stwierdziła, że w żaden sposób nie jest w stanie udowodnić, iż wprowadzenie obowiązku używania kasków wpłynęło na zmniejszenie liczby urazów głowy wśród rowerzystów.
Wbrew pozorom w innych krajach - szczególnie tych "zroweryzowanych" - kaski nie są powszechnie używane. Wg. Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) statystyki osób używających kaski rowerowe wyglądają następująco:
Holandia - 0,1 % Niemcy - 2 % Francja - 2,4 % Dania - 3 % Szwecja - 15% Finlandia - 20% Wielka Brytania - 22% Stany Zjednoczone - 40 % Gdzie kaski dla rowerzystów są obowiązkowe? Kraj Uwagi Australia od 1989 roku Nowa Zelandia Od 1993 roku Szwecja Dla dzieci poniżej 15 roku życia Finlandia Teoretycznie istnieje taki przepis, ale za brak kasku nie grozi żadna kara Estonia Dla dzieci poniżej 16 roku życia Islandia Dla dzieci poniżej 15 roku życia Hiszpania Obowiązek jazdy jest, ale nie dotyczy on:
jazdy rowerem w terenie zabudowanym, jazdy rowerem pod górę, jazdy rowerem w upale (rozporządzenie nie definiuje upału), Słowacja Kask jest obowiązkowy wszędzie dla rowerzystów poniżej 15 lat. Poza obszarami zabudowanymi obowiązkowy również dla rowerzystów powyżej 15 lat. Czechy Dla dzieci poniżej 18 roku życia Chorwacja Dla dzieci poniżej 16 roku życia Austria Dla dzieci poniżej 12 roku życia Malta Podobno został wprowadzony taki obowiązek w 2004 roku Islandia Dla dzieci poniżej 15 roku życia Izrael Dotyczy tylko jazdy poza miastami, dzieci do lat 18. Za złamanie przepisu nie grozi żadna kara. Japonia Od 2008 roku obowiązek jazdy w kasku dotyczy osób poniżej 13 roku życia. Południowa Korea Dla dzieci poniżej 13 roku życia Kanada W kilku stanach USA W kilku stanach np: Massachusettsw USA: Section 11D. Every person engaged in the retail business of selling or renting bicycles, in line skates, scooters, skate boards or other manually-propelled wheeled vehicles shall display in an area conspicuous to customers of the business a sign containing the following statement: Massachusetts law requires that a bicycle helmet be worn by a person 16 years of age or under who is riding as an operator or passenger on a bicycle, in line skates, a scooter, or a skate board.
|